Home > De Spil Kaag en Braassem West > Alarmering SABA

Alarmering SABA


Alarmering SABA

Wat doet de SABA (Stichting Alarmering Bejaarden Alkemade) voor u?
SABA verhuurt en plaatst de alarm systemen bij ouderen en gehandicapten, en verzorgt de nazorg.

Het doel van alarmering
Het doel van alarmering is het zolang mogelijk zelfstandig in de eigen omgeving blijven wonen.

Voor wie is SABA alarm?

  • Mensen met een medische indicatie
  • Voor alleenstaande ouderen en/of mensen met een handicap.
  • Mensen die slecht ter been zijn en zich daardoor onvoldoende kunnen redden in noodsituaties.
  • Mensen die nazorg nodig hebben na ontslag uit het ziekenhuis.
  • Een medaillon met drukknop
  • De ontvanger (onder het telefoontoestel)
  • De voedings-adaptor voor het alarmtoestel



Waar bestaat een alarmsysteem uit?
Een alarmsysteem bestaat uit drie delen:

Hoe werkt een alarmmelding?

Belangrijk: U draagt het medaillon bij u.
In een alarmsituatie in en om uw huis en als u de telefoon niet meer kan bereiken dan kan u op de drukknop van het medaillon drukken.
Het apparaat ontvangt de alarmmelding en kiest automatisch de “SOS” alarmcentrale.
Bij deze centrale is er dag en nacht 7 dagen in de week iemand die de alarmoproep beantwoordt. Er komt een spreek-luister verbinding tot stand. U geeft door wat er aan de hand is. Ook als de hulpvrager (u) geen antwoord kan geven zorgt de centrale voor hulp. Direct wordt een hulpverlener gealarmeerd en komt deze binnen korte tijd bij u langs.
Na de hulpverlening neemt de hulpverlener contact op met de alarmcentrale voor de afmelding.
Zo nodig kan extra hulp worden aangevraagd via de centrale.

Bereikbaarheid van de zender
Het zendbereik van de medaillonzender is ca. 30 meter. Dus werkt in en rondom uw woning.

Hoe verloopt de aanvraag?
Een alarm kan telefonisch aangevraagd worden via de Infolijn of
Klik hier voor het SABA aanvraagformulier, print het uit, vul het in en bezorg bij de Infolijn.
De persoonlijke gegevens worden genoteerd en de aanvraag wordt doorgegeven aan de coördinator van de SABA die vervolgens contact met u opneemt.

Er zijn minimaal drie contactpersonen nodig die hulp kunnen verlenen.
Deze personen dienen ook toegang tot uw woning te hebben.

Het is van groot belang dat de hulpverlener binnen 15 minuten aanwezig kan zijn indien dit noodzakelijk is.
(Iedere seconde telt)
De gegevens worden doorgegeven aan de “SOS” Alarm centrale.
Het apparaat wordt geplaatst en er wordt uitleg gegeven over het gebruik.
In geval van spoed kan een apparaat binnen 48 uur geplaatst worden.

Kosten alarmering, er zijn twee mogelijkheden:

Medische indicatie of op eigen verzoek.

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding van de alarmering kosten, dient er een medische noodzaak te bestaan. Hiervoor moet een “Medische verklaring” worden aangevraagd bij uw huisarts.

Kosten:

  • Bent  u verzekert bij Zorg en Zekerheid en u heeft een medische verklaring,
    dan is uw SABA bijdrage € 4,00 per maand.
  • Zonder medische verklaring dan is uw SABA bijdrage € 9,00 per maand.
  • Algemeen: Eenmalige aansluitkosten € 50,00.

De SABA verzorgt de alarmering in het “Alkemade” gebied
Voor Leimuiden, Rijnsaterwoude en Bilderdam, en voor Woubrugge, Hoogmade kunt u contact opnemen met Radius, afd. personenalarmering, telefoon 071 7074 200 op werkdagen tussen 8.30 en 15.00 uur..

LET OP:

De Telefoonlijn  
Aansluitingen van het alarmapparaat via een modem van bijvoorbeeld KPN, Ziggo of Tele2, is goed bruikbaar voor alarmering, echter bij een stroomstoring (bij u in huis) is geen alarmering mogelijk.
Nazorg  
Door de SABA nazorg medewerker wordt regelmatig een huisbezoek bij u gebracht.

Voor nog meer informatie klik door naar www.sabaalarm.nl